۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۴
کد خبر: 1004106

معاون اول قوه قضاییه گفت: موضوعات مرتبط با وقف باید از سه دیدگاه فقهی، اجتماعی و قانونی مورد بررسی و توجه قرار گیرد.

مشکل مردم مشکل ماست

نشست هم‌افزایی معاون اول قوه قضاییه با مجمع نمایندگان استان مازندران در مجلس شورای اسلامی ظهر امروز برگزار شد.

 در این جلسه که با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین خلیلی، معاون اول قوه قضاییه برگزار شد، ذبیح‌الله خداییان رئیس سازمان بازرسی کل کشور، سیدبهزاد پور سید معاون حقوقی قوه قضاییه، امین حسین رحیمی وزیر دادگستری، عباس پوریانی رئیس کل دادگستری مازندران، کریمی دادستان مرکز استان مازندران و شمس‌الدین حسینی، رئیس کمیسیون اقتصادی و سایر نمایندگان استان مازندران نیز حضور داشتند.

 حجت‌الاسلام خلیلی در این نشست بیان کرد: مردم خواسته‌های متنوع و متکثری دارند که در بازدید مسئولان این خواسته‌ها را عنوان می‌کنند و این مطالبات مقطعی حل می‌شوند اما اگر تبدیل به مطالبه عمومی ‌شده و پیگیری شوند، عدالت عمومی محقق شده و آن مسئله بطور کل حل می‌شود.

وی گفت: نمایندگان خواسته‌های مردم را با تحلیل‌های درست منطقه‌ای و متناسب با داشته‌های نظام جمع‌بندی و برای مسئولان مطرح می‌کنند.

 معاون اول قوه قضاییه با اشاره به موارد مطرح شده از سوی نمایندگان درباره وقف بیان کرد: موضوعات مرتبط با وقف باید از سه دیدگاه فقهی، اجتماعی و قانونی مورد بررسی و توجه قرار گیرد. هرکدام از این ابعاد بطور جداگانه مهم و محل بحث هستند.

 خلیلی با بیان اینکه در استان‌های شمالی کشور خدمت کرده‌ام، اظهار کرد: پهنه‌های شما در استان به علت رطوبت، شیرابه‌هایی تولید می‌کند، که قابل کنترل نیست لذا باید برای مهار آن کار کارشناسی صورت بگیرد. طرح پسماند را اگر به عنوان اولویت در نظر بگیرید و برای رفع آن تلاش کنید، مشکل سه استان حل می‌شود.

 وی با بیان اینکه درد مردم درد ماست، افزود: گرفتاری آن‌ها از آن ماست و خدایی نکرده اگر روزی غافل شویم این گرفتاری‌ها گسترده شده و دامن‌گیر همه ما می‌شود.

 معاون اول قوه قضاییه بیان کرد: مشکلات فراوان هستند که امکان حل همه آن‌ها به صورت همزمان وجود ندارد لذا می‌توان در ابتدا دو مشکل را در نظر گرفت و روی حل آن تمرکز کرد.

 رئیس سازمان بازرسی کل کشور: با جدیت جلوی ساخت ‌سازهای غیرمجاز بایستیم

ذبیح‌الله خداییان در این نشست گفت: یکی از مشکلاتی که در کشور و خصوصا استان‌های شمالی با آن مواجه هستیم، تغییر کاربری است که در این راستا مردم تنها مقصر نیستند و گاهی مسئولان نیز مقصر هستند.

وی با اشاره به وجود ۱۲۰ ساختمان غیر مجاز در استان مازندران افزود: ۱۰ برابر حد مجاز طرح هادی در روستاها ساخت و ساز شده است و با وجود اینکه ۱۰ سال از طرح هادی گذشته است، هنوز در آن تجدید نظر نشده است.

 خداییان گفت: بدین معناکه با مطرح شدن مقوله حفاظت از بیت المال، حتی مسئولان نیز جرات نکنند طرح هادی را گسترش دهند. در حالی‌که اگر دیدیم جایی ساخت و سازی انجام شده و نمی‌توانیم آن را تخریب کنیم باید ساماندهی لازم را انجام دهیم اما بعد از آن با جدیت اجازه ساخت و ساز غیرمجاز ندهیم.

 رئیس سازمان بازرسی کل کشور اضافه کرد: در خیلی از قسمت‌های اراضی جنگلی و جلگه‌ای که در نوشهر و عباس آباد داریم، تغییر کاربری ایجاد شده که از رئیس کل دادگستری مازندران می‌خواهیم به این موضوع ورود جدی داشته باشند.

 وزیر دادگستری: چاره‌ای جز تعامل برای انجام وظایف محوله نداریم

امین حسین رحیمی وزیر دادگستری در این نشست گفت: هیچ چاره‌ای جز تعامل برای بهتر انجام دادن وظایف محوله نداریم.

وی افزود: تعامل بین دستگاه مقننه و قضاییه در دوره قبل در سطح مناسبی قرار داشت که امیدواریم این رویه ادامه یابد. ابتکار معاون اول قوه قضاییه در برگزاری چنین نشستی با حضور نمایندگان مجلس، مسئولان قضایی هر استان راهکار مطلوب و کارگشایی است.

وزیر دادگستری اضافه کرد: با تعاملات می‌توان موضوعاتی که منع قانونی ندارند را حل کرد.

کریمی دادستان مرکز استان مازندران نیز در این نشست گفت: ۱۷۰ تا ۲۰۰ نقطه حادثه خیز در جاده‌های استان داریم که نمایندگان باید در این باره اهتمام ویژه داشته باشند تا منابع مالی مناسبی از بودجه برای احیای این نقاط اختصاص یابد.

 وی گفت: روزانه بیش از سه هزار تن زباله در استان مازندران تولید می‌شود و امروزه زباله در حال آسیب وارد کردن به جنگل و دریاست.

 کریمی با انتقاد از اینکه حتی یک بالگرد برای انجام اقدامات استان مازندران نداریم، تا در مواقع بحرانی کمک کار باشد، افزود: هم‌اکنون نیروگاه برق نکا از سوخت مازوت درجه ۴ استفاده می‌کند. در تابستان نباید از این سوخت استفاده شود چراکه برای سلامت مزدم مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

 رئیس کل دادگستری مازندران: ۹۰۰ هزار خانه خالی در استان داریم

 عباس پوریانی رئیس کل دادگستری مازندران در این نشست با بیان اینکه استان مازندران را باید به شکل یک کشور نگاه کرد، گفت: عید امسال ۲۲ و نیم میلیون نفر مسافر وارد استان شدند. حضور این تعداد مسافر برکات و همچنین مشکلاتی دارد که محل رسیدگی است.

 وی با بیان اینکه پسماند یکی از چالش‌های اصلی در استان مازندران است، افزود: مازندران در بین دیگر استان‌ها فقیر محسوب می‌شود و کارهای زیادی از جمله پسماندها در آن هنوز انجام نشده است. مشکلات پسماند ظرف یک سال قابل حل است.

 رئیس کل دادگستری مازندران با تاکید بر ضرورت تحرک بیشتر مدیران اجرایی در این استان گفت: خیلی از مشکلات با هم افزایی سایر مدیران استان قابل حل است.

 وی با اشاره به مشکل وقف در استان مازندران گفت: پرونده‌های خاصی از جمله در شهرستان نکا، در حوزه وقف داریم. جنگل های ۴۰۰ هکتاری در سوادکوه شمالی نیز مشکل وقف وجود دارد. موارد این‌چنینی در دیگر شهرهای استان داریم.

 پوریانی با بیان اینکه ۹۰۰ هزار واحد مسکونی خالی در مازندران داریم، گفت: این تعداد خانه خالی مشکلات و آسیب های اجتماعی به دنبال دارد و ۱۲۰ هزار مسکن غیر مجاز در استان داریم.

رئیس کل دادگستری مازندران گفت: در مبارزه با مفاسد جدی هستیم و فساد خط قرمز ماست که در این رابطه با هیچ کسی شوخی نداریم. ۴۷۳ کیلومتر نوار ساحلی داریم که استفاده‌ای از آن نمی‌شود همچنین با چند کشور حاشیه دریای خزر همسایه هستیم که امکان اقتصادی مهمی است و باید مورد توجه قرار گیرد.

 نظرات نمایندگان استان مازندران

 شمس الدین حسینی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در این نشست گفت: برگزاری این نشست‌ها برای ما فرصت مغتنمی است. حرف‌های نمایندگان دغدغه‌های مردم است چراکه آن‌ها ارتباط مستقیم با مسئولان کشور ندارند.

وی گفت: وقف امروزه تبدیل به وسیله‌ای برای افتراق بین مردم و حاکمیت شده است. امیدواریم دستگاه قضایی به این مهم ورود جدی داشته باشد. همچنین برخی از امور در شهرهایی مانند تنکابن که از مرکز استان دور هستند، قابل تفویض به فرمانداری ویژه هستند.

 عباسی نماینده قائمشهر در مجلس نیز گفت: مشکل اصلی موجود در استان را در وقف می‌بینیم. دومین نکته تداخلات در حوزه منابع طبیعی است که در حوزه انتخابیه بنده مردم را گرفتار کرده است.

وی با بیان اینکه در مازندران زمین به قسمت جان است، افزود: قیمت زمین در سطح استان بسیار گران است. در حریم رودخانه‌ها نیز باید حائل بسازیم. راه‌های مواصلاتی نیز برای مردم استان مشکلاتی ایجاد کرده است که امیدواریم به کمک دستگاه اجرایی مرتفع شود.

 کشوری دیگر نماینده مجلس در این نشست بیان کرد: عنوان فرزند شهید کشوری، برای اینجانب مسئولیت سنگینی ایجاد کرده است که امیدوارم با همدلی و همراهی مسئولان بتوانیم بار سنگینی که در ارتباط با مردم داریم به سرمنزل مقصود برسانیم.

وی افزود: در شهرستان سیمرغ تنها یک زمین فوتبال وجود داشت که به بخش خصوصی واگذار شد و مردم از این بابت بسیار ناراحت هستند. امیدواریم چنین جلساتی ادامه یابد.

 فولادی دیگر نماینده مجلس حاضر در این نشست بیان کرد: وقف در سطح استان مازندران باید دیده شود. همشریان در کلاردشت با بنیاد علوی مشکلاتی درباره مالکیت زمین‌های خود دارند.

وی با تاکید بر اینکه باید ریسک پذیری و شجاعت باید به مدیران برگردد، افزود: در برخی موارد می‌توان با اقدامات کوچک خدمات بزرگی یه مردم ارائه کرد. پل زیرگذر نواب در کمربندی چالوس به نوشهر با تدبیر رئیس کل دادگستری به سرانجام رسید.

 فیاضی دیگر نماینده حاضر در جلسه گفت: امیدواریم قوه قضاییه به مشکل وقف ورود کند تا مردم نفس راحتی بکشند. یکی دیگر از مشکلات، معارضاتی است که مردم با بنیاد علوی دارند.

وی با تاکید بر ضرورت توسعه دریا محور گفت: توسعه دریا از ابعاد مختلف مهم است اما متولی مشخص در این حوزه معلوم نیست. منطقه حفاظت‌شده البرز مرکزی مانع بزرگی برای توسعه مازندران شده است.

 فاطمی نماینده بابل در این جلسه گفت: قانون منابع طبیعی برای ۷۰ سال پیش بوده و بروز نشده است و مازندران با چالش بزرگی در این حوزه مواجه است.

وی افزود: در حوزه ساخت و ساز خارج از بافت که به دستگاه قضا مرتبط می‌شود نیز با مخاطراتی مواجه هستیم که امیدواریم با کمک قوه قضاییه مرتفع شود.

 زمانی نماینده ساری در این نشست گفت: قوه قضاییه حامی و پناهگاهی است که وقتی دستگاه اجرایی اغماض، کوتاهی و یا چشم‌پوشی می‌کند می‌تواند مقتدرانه ورود کند و کارها را پیش ببرد.

 وی افزود: در حوزه‌های راه‌ها، آب،کشاورزی و سلامت چالش‌های عدیده در استان داریم و همچنین روند دریافت وام برای شهرک‌های صنعتی به بیراهه رفته و نیاز به بازنگری جدی دارد.

ترک فعل در مدیران اجرایی ما نیز گویا عادی شده است و امیدواریم این مشکلات مورد توجه قرار گیرد.

 بابایی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس نیز گفت: در استان مازندران ۳۰۰ تا۴۰۰ هزار ساخت و ساز غیر مجاز داریم. باید فکر اساسی در این باره کرد و دستور دهید کار ویژه‌ای برای رسیدگی به این مهم شکل بگیرد.

وی افزود: قیمت ساخت و ساز در مازندران بالاست چراکه ما در این استان، معدن نداریم. در مازندران افراد تحصیل‌کرده زیادی بیکار هستند که باید فکری برای رفع آن داشته باشیم. چند شرکت در ساری داریم و تورم نیرو پیدا کردند.

 شریعتی نماینده بهشهر در مجلس گفت: در استان مازندران پروژه‌هایی داریم که کمتر یا بیشتر از ۱۰ سال بخاطر موانع حقوقی جزئی بلاتکلیف باقی ماندند. امیدواریم با حضور میدانی و مشارکت دستگاه قضایی در استان این موانع برطرف شود.

وی افزود: در استان در حوزه منابع طبیعی مشکلاتی وجود دارد چنانچه در روستای بندسر، زمین‌ها در حوزه منابع طبیعی محسوب می‌شود آن هم بواسطه عکس‌هایی که مربوط به حدود ۵۰ سال گذشته هستند. همچنین در استان نرخ بیکاری ۲۰ درصد داریم که نرخ بالایی است.

باقرزاده نماینده بابلسر نیز گفت: پروژه‌ای درباره راه دسترسی به ‌دریا و منطقه آزاد بود که ۱۸ سال معطل مانده است در (جاده ساری به بهنمیر) که دستگاه قضایی استان ورود کرد.

وی افزود: مردم با بنیاد علوی درباره مالکیت باغ جواهری با مشکلاتی روبرو هستند.

حاجی‌پور دیگر نماینده مازندران در مجلس گفت: مسئله پسماند در استان مازندران در حال تبدیل شدن به چالش بزرگی است. همچنین در حدود مرزی استان، تونلی از منطقه کلار در لواسانات می‌زنند، می‌خواهند آب‌های روان در این منطقه را به سمت تهران برگردانند؛ در حالی‌که ما تنش آبی داریم.

وی افزود: درباره حد مرزی استان مازندران نیز یک نکته مطرح است که هم اکنون زمین‌های ضلع جنوبی دماوند را در اداره ثبت اسناد تهران سند می‌زنند و به تهران ضمیمه می‌کنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.